Hur gör man egentligen när man skall välja kanal? Men alla är ju på Facebook – det blir väl bra. Eller? Kanske börjar tanken i var befinner sig de som vill lyssna till det jag vill säga? Och vem är det som vill höra på? Man talar väl om det man vill sälja, väldigt enträget till alla? Alla får väl handla. Eller?
Och med det resonemanget så kan det både bli dyrt, både kostsamt för din plånbok och för ditt rykte (varumärke). Men hur väljer man då kanal? Prova sig fram? Eller krävs det vissa analyser för det. Med en hel del kunskap och erfarenhet så kan kommunikatörer och marknadsförare ge svaret utan att behöva göra en hel plan. Och analyserna kan ge svaret, förutsatt att man inte fastnar och glömmer att vara flexibel genom att inte anpassa sig till vår föränderliga omvärld.
Men börja med att tänka vem man vill nå? Hur ser målgruppen och vilka kanaler använder den? Läser de dagspress, lyssnar de på radio (vilka kanaler), var rör de sig på nätet (sociala kanaler, forum, egen webbsajt), nås de via fackpress eller är det mässor som gäller?
Kommunikation är som sagt inte enkelt och skall inte underskattas. Kan din kanal vara WebCoast – en knytkonferens för alla som älskar kommunikation på nätet? Kom med oss en helg i mars så får du svaren.
Text: Malin Friis-Liby
Foto: Johan Larsson