Navigation
20140316-115904.jpg

Om sponsring, värden och affärer

Sponsorer är inget man får och pengar är inget man tigger. Det var den röda tråden när WebCoasts sponsringsansvariga delade med sig av sin kunskap under en session på söndagsförmiddagen.

Det var undertecknad (@szofiaj) och Maria Gustafsson (@mikumaria) som från egna erfarenheter av 4 års arbete med WebCoasts sponsorer berättade om det gedigna jobb som ligger bakom möjligheten att finansiera ett evenemang. Vi gick igenom stegen;

Hitta förtroendekapitalet i nyckelpersoner, referenser, ett tema och medieuppmärksamhet.
Hitta vilka värden ni kan sälja till företag, behöver de möta nya kunder, öka varumärkeskännedomen eller kanske lyfta fram sin expertis.
Paketera erbjudandet tydligt och snyggt, ha alternativ så det finns valmöjligheter utöver ja och nej.
Jobba hårt i försäljningsprocessen, lista potentiella sponsorer, maila dem och sedan ring, ring, ring! Träffa dem, berätta och lyssna för att uppfatta vilket värde som är viktigt för just den.
Och när evenemanget är slut, glöm inte att följa upp, för att få feedback och kunna bli ännu bättre nästa år.

Ladda ned WebCoast-appen!

Ladda ner WebCoast-appen och få snabb och enkel tillgång till bland annat programmet. Du kan exempelvis spara ned ditt eget schema för helgen! Appen finns för båda iOS och Android i respektive App Store.

  • Tillgänglig på App Store
  • Hämta på Google Play
WebCoast Appen