Navigation

Samåk till WebCoast!

Finfina Skjutsgruppen har fixat en särskild sida för alla som söker eller kan erbjuda skjuts till WebCoast i Göteborg den 18-20 mars. Det tycker vi är grymt bra, såklart. Sidan hittar du här.

Fler badges

Det finns nu fler varianter av snygga badges att pryda din webbplats med! Kliv in under fliken ”badges” här ovanför så hittar du allt du behöver!

En kortare beskrivning för hur du kan göra finns också, behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta mig, @VimleAnna

Vad kan Webcoast innehålla?

Som vi berättade i det här inlägget hade vi ett grupparbete på Social Media Club innan jul. Nedan har du resultatet på vad deltagarna på SMC önskar att Webcoast konferensen innehåller.

Vill du höra någon berätta eller själv berätta om något som inte finns med på listan? Inget bokas utan här skapar vi förhoppningsvis inspiration! Kommentera gärna.

Vi vill berätta om:
Webcoasts uppbyggnad
Programmering för barn och ungdommar
Hur företag kan göra gamla problem till nya möjligheter, ur en nyexaminerad systemvetares perspektiv
Slackeraktivism
Hacktivism
LinkedIn
Solskenshistoria på Facebook
Facebook vs Linkedin – Battle
Bildskärm för blinda
Analogt/digitalt foto
Matblogg
Hur bygger man ett community
Gör smarta listor i Facebook
Sociala medier i företagsstrategi
Crowdsourcing blogg

Vi vill lyssna på/lära oss mer om:
Opinionsbildning sociala medier
Marknadsföring inom sociala medier, företag, projekt, ideellt
Hur kan ideella föreningar dra nytta av sociala medier
Sökmotoroptimering
Lyckade kampanjer inom sociala medier
Back2Basics inom sociala medier
Open id
Twitters geografiska och demografiska spridning
ROI av reklaminvesteringar i sociala medier
Konverteringsspårning
Affärsnytta med sociala medier
Mat & Träning på nätet
Vad delar vi med oss av?
SEM
Sociala medier, folksamlingar som kan förstöra
Information om en samlingsplats för alla med webbplatser
Hur sätter man upp en WordPress blogg?
Hur sätter man upp en Drupalblogg?
Hur andra använder twitter?
Nyttan med twitter
Nyttan med sociala medier
Vem äger din data?
Demokratifrågor på internet
Rättigheter i Sociala medier
Dold Marknadsföring: Etik & moral, Affärsmodeller, Kategorier/kanaler, saknar vi ”code of conduct” (workshop)
Matchmaking: Tillgång/efterfrågan, rekryterare/arbetstagare, businnes/business, partnerskap, synergieffekter
@sj_Ab
Hur får vi 60-åringar att bli nyfikna?
Vad gör en blogg framgångsrik?

/@MikuMaria

Lite bilder från Lindholmen

Igår kväll hade vi ett kombinerat arbets- och årsmöte på Lindholmen Science Park. Innan mötet fick några av oss en rundtur i de lokaler där vi förhoppningsvis kommer att hålla Webcoast den 18-20 mars.

Här kommer några av bilderna jag tog:

Om du inte kan se bildspelet, klicka här så kommer du till setet på Flickr.

Förväntningar och önskemål

I december var @Mikumaria och @Stellan på Social Media Club (SMC) i Göteborg och berättade om Webcoast!

Det förklarades bland annat vad unconference konceptet innebär och man visade exempel på hur en grid kan se ut. Förklaringar av de här begreppen betyder/innebär kommer du inom kort att kunna läsa om här på hemsidan!

Man delade in i grupper och lät de olika grupperna fundera kring vad de ville dela med sig av på Webcoast och vad de vill lyssna på. Här är ett klipp av en av gruppernas redovisning av sitt arbete.

Notis i Borås Tidning

Journalisten Boel Ferm slängde ut en fråga på Facebook om händelser i det lokala området Ulricehamn/Herrljunga som hon kunde skriva om i Borås Tidning.

Jag svarade att hon gärna fick skriva några rader om Webcoast och den lokala anknytningen skulle i så fall vara att jag gör webbplatsen.

Hon nappade och idag finns den här blänkaren i Borås Tidning!

Loggan framröstad!

Julia Åhall, @betongscout, är grafikern som vann logotävlingen! Grattis!

Tack för en logga med färger som minner om våren.

Julia berättar att hon utgått ifrån tekniken som möjliggör kommunikationen på internet. Därför valde hon att plocka ut delar från ett kretskort som hon fortsatte att arbeta med grafiskt. Jag hoppas vi får återkomma till en mer utförlig beskrivning av Julia här på sajten senare.

Processen med att hitta loggan gick till så här: det startades en Flickr-grupp där alla bidrag skulle samlas, alla i Webcoasts arbetsgrupp spred ordet på Twitter och Facebook, många retweetade, och på Lucia när slutsignalen gick fanns det många, många bidrag. De bidrag som ansågs möjliga att använda utifrån kraven att logotypen skall gå att vektorisera samt fungera i färg, gråskala och monokrom.

Samtliga bidrag som klarade gallringen lades upp i ett bildalbum på vår Facebook-sida. Där uppmanade vi alla att gå in och klicka ”gilla” på den eller de som de tyckte bäst företrädde Webcoast. Kl. 15.00 på Julafton var vinnaren framröstad!

Ladda ned WebCoast-appen!

Ladda ner WebCoast-appen och få snabb och enkel tillgång till bland annat programmet. Du kan exempelvis spara ned ditt eget schema för helgen! Appen finns för båda iOS och Android i respektive App Store.

  • Tillgänglig på App Store
  • Hämta på Google Play
WebCoast Appen