Navigation

Lär känna en Göteborgare!

Har du inte löst boendefrågan när du besöker WebCoast?

Är du långväga ifrån? Kan du inte få nog om prat om sociala medier under dagarna? Sov hemma hos någon annan som är lika nyfiken på allt som har med kommunikation på Internet som du är.

Anmäl ditt intresse till boende (at) webcoast se så ska vi göra vårt yttersta för att matcha boende.

Ni som har en extramadrass och tycker det skulle vara roligt att lära känna någon/några socialmedia geeks långt bortifrån, hör av er till oss så fort som möjligt till samma adress boende (at) webcoast se

Deltagarintervju, Nina Björkman

Namn: Nina Björkman
Twitternamn: @ninaboel
Webbplats: http://dagensvego.wordpress.com/

Hur kommunicerar du på internet?
Jag använder internet för kommunikation som är både privat, personlig och/eller arbetsrelaterad. Precis som i den fysiska världen pratar jag med både de jag känner och sådana jag inte känner. Och jag kommunicerar i stort sätt på samma sätt som AFK. Det vill säga genom att prata (via skype, twitter etc.), skriva (mail, messenger, twitter och så vidare) och lyssna (läser bloggar, artiklar, statusrader). Eftersom jag inte ser mottagaren av mitt budskap (förutom vid videosamtal) så lägger jag något större vikt vid hur jag uttrycker mig. Men egentligen vet jag inte om det är sant då jag använder digitala kanaler på internet för snabba korta budskap som ibland kokats ner till oigenkännlighet för att vara 140 tecken.

Vad vill du prata om på WebCoast?
Jag vill prata med andra deltagare som står inför liknande jobbrelaterade projekt som jag gör (nytt intranät och planering för ny webbplats med ett mer ”befintlig kund fokus”). Jag vill också prata med folk jag tycker har intressanta åsikter och passa på att bli överraskad av okända. Själv skulle jag kunna prata om hur du kan förbättra dig som beställare av webblösningar och hur du kan förankra dina webbsatsningar internt i din organisation.

Vad vill du lyssna på och veta mer om av andra deltagare på WebCoast?
Om det är andra arbeten som pågår som kan berika det jag arbetar med eller mig rent privat. Till exempel om sociala intranät och hur andra tänker kring olika tjänster i molnet. Men också kring självservice, e-handels trender, ”mina sidor” och hur jag kan addera värde för kunden på min webbplats. Jag skulle också gärna höra om statistik kring internetanvändande, bra exempel på kundpaneler, lära mig mer kring lönsamhet (return on investment) på webblösningar och hur jag kan beräkna eller påvisa det i mina projekt.

Intervjuad av Maria Gustafsson, Miku

Här ska vi vara – Lindholmen!

Välkommen till Lindholmen!
Fem minuter ifrån Göteborgs centrum, på väg ut mot den vackra skärgården ligger Lindholmen. En frihamn där en hållbar framtid blandas friskt med saltvatten, anrika historier och känslor från båtvarven i det forna Göteborg.

Lindholmen är en plats som sprudlar utav liv och rörelse. Det är också en plats där allt från studenter till stora företag figurerar. Lindholmen befinner sig verkligen i händelsernas centrum och i ständig förändring. Här får drömmar liv och möjligheter skapas i en härlig harmoni.

Vägledning
Ni tar sig enklast till Lindholmen med någon av alla de bussar eller färjor som går till och från Lindholmen. Bland annat finns det en stambuss, 16, som går med jämna mellanrum och så även Älvsnabben som tar sig över älven från Rosenlund på fyra minuter.

Det finns går även bra att promenera till Lindholmen längs med hamninloppet, här får Ni chansen att uppleva Lindholmens vackra hamnliv, anrika industriella båtområden och se hur framtiden snabbt vuxit i fram i takt med det att Ni närmar er Lindholmen Science Park, där våren happening, WebCoast håller till!

Upplevelser
Lindholmen är som sagt en stor knutpunkt och har ett brett utbud av samlingsplatser. Utöver de många restauranger som ligger på Lindholmen finner Ni en stor variation av olika fik och caféer längs med strandpromenaden på Lindholmen och dess angränsande områden, Eriksberg och Sannegården. Här kan du sitta i lugn och ro på någon av caféernas olika uteplatser eller njuta av utsikten från någon av alla de bryggor som finns längs med strandpromenaden.

Utöver olika caféer och fik hittar Ni även många mötesplatser för kultur. Längs med alla de skulpturer som finnes längs med strandpromenaden så finns även Eriksbergshallen, som ständigt håller konst- och kulturutställningar av olika slag. Eriksberg är även hemmahamn för vår stads stolthet, Ostindiefararen Götheborg.

Ta möjligheten och låt dig inspireras av miljön och känslan av den hållbara framtid som ständigt växer fram på Lindholmen.

Välkommen!

skrivet av Joel Börjesson

Klicka på nedan karta för att komma till Eniros karttjänst där du bl.a. kan få hjälp med vägbeskrivning!

Deltagarintervju, Per Olof Arnäs

Namn: Per Olof Arnäs
Twitternamn: @Dr_PO
Sajter: perolofarnas.se, smartology.se, logistikfokus.se, barncitat.se

Hur kommunicerar du på internet?
Via flera olika kanaler. Många av molntjänsterna har sociala funktioner där relationer kan skapas och där konversationer kan föras. Samtalet är underordnat kanalen för mig och en konversation med en person eller grupp kan hållas i flera kanaler samtidigt. Ett tydligt exempel på detta är hur man med Disqus kan dubbelposta sina kommentarer på Twitter eller Facebook. Där får ofta samtalet ny kraft och når fler.

De ställen där jag hänger mest (just nu) är Twitter, Facebook, Quora, LinkedIn och Spotify. Och på en massa bloggar då förstås…

Vad vill du prata om och lära ut till andra på WebCoast?
På Webcoast kommer jag säkert att vara inblandad i ett eller flera olika pass. Exakt vad har jag inte bestämt än 😉 Antagligen kommer jag att prata om min nystartade blogg Logistikfokus som är Sveriges första och enda crowdsourcade blogg om logistik, transport och Supply Chain Management. Jag tänker berätta hur jag har tänkt och om filosofin bakom beslutet att crowdsourca den.

Vad vill du lyssna på och veta mer om av andra deltagare på WebCoast?
Så mycket som möjligt! För mig blir Webcoast (förhoppningsvis) en kreativ miljö med oväntade intryck, insikter och bekantskaper. Att gå i tangentens riktning istället för att målmedvetet söka centrum.

Intervjuad av Maria Gustafsson, Miku

Deltagarintervju, Malin Roux Johansson

Opinionsbildaren Malin Roux Johansson kommer att delta på Webcoast. Malin ställde upp på en intervju som ni här kan ta del av.

Hur kommunicerar du på internet?
Vår utgångspunkt är att använda nätet som en kraftfull kanal för att förbättra världen, inspirera till dialog och kunskap och kanalisera en opinion i en så viktig fråga som sex trafficking.
RealStars bygger på en idé med ett positivt budskap som alla – eller de allra flesta – kan relatera till ”Fair Sex” (på lika villkor och med ömsesidig respekt), som ett universellt behov att eftersträva för allas välbefinnande. På så vis förmedlar vi en känsla och kunskap om att brott mot mänskliga rättigheter och övergrepp berör oss alla.  Idag bygger vi upp vår närvaro på Internet med främst Facebook, vår blogg och nystartade kampanjen ”Make Fair Sex Real”.  Vi adderar en dimension ”från klick till handling” genom att samla namnunderskrifter som går till EU-beslutsfattare för skärpa lagstiftningen och sätta fråga högre på dagordningen.
Allt vi gör bygger väldigt mycket på att vi vill förmedla vad andra tycker och känner om värderingar och Fair Sex samt att våra läsare och ”like:are” på Facebook sprider budskapet till sina vänner. Artister, författare, entreprenörer – reflekterar och belyser Fair Sex. När rörelsen ”Prata om det” utvecklades i sociala medier före jul visar det att SEX – och FAIR SEX är en otroligt viktig fråga som berör oss alla.
Snart finns även designade strumpbyxor och leggings med Fair Sex–budskap och kampanjkort, internetkommunikation är självklart.

Vad vill du prata om på WebCoast?
Nätet är möjligheternas kanal på gott och ont. Helt nya företag och verksamheter har etablerat sig som globala varumärken på några år – branscher har sett sin affärsmodell bli hotad eller förstörd till fördel för andra . Organisationer bestående av frivilliga sätter de stora nationerna och företag med ryggen mot väggen.
Jag vill diskutera hur internet erbjuder förutsättningar att främja samhällsutveckling genom att påverka, göra gott och bygga ”goda” verksamheter. Att använda internet båda för att mobilisera opinioner men också se till att det kommer fram till dem som har möjlighet att förändra världen, till makthavare. Att använda nätet för att organisera kampanjer, flash mobs och/eller värna om transparens, demokrati, mänskliga rättigheter och god miljö (t ex WikiLeaks).

Vad vill du lyssna på och veta mer om av andra deltagare på WebCoast?

Nya, fräscha och spännande infallsvinklar i allmänhet och samtidigt konkreta.
Väl på plats på WebCoast vill jag uppleva något spännande, se vad som händer på området. Vad ligger bakom hörnet?  Jag vill även kunna fördjupa mig och reflektera. Hoppas på Aha och Wow- upplevelser samt spännande möten med andra människor att dela erfarenheter och idéer med.
Ser fram emot att få ta del av ett brett perspektiv på internetkommunikation. Webben är ju mångfacetterad och det hoppas jag avspeglar sig på WebCoast.

Fotograf Anna Sigvardsson

Intervjuare Maria Gustafsson, Miku

Därför lägger jag min tid på WebCoast

Det är inte säkert att det märks så tydligt utåt. Men de senaste veckorna har en stor del av min vakna tid ägnats åt WebCoast.
Nu tänkte jag förklara varför.
Varför jag lägger min tid på detta projekt – tid som jag egentligen inte har.
Under flera år har jag halkat runt på nätet bland en massa teknik- och mediafolk. Personer som umgåtts och samarbetat i en rad olika sociala forum såsom Jaiku, Twitter, Bloggy och på senare tid även Facebook.
Jag har tagits emot med öppna armar i de här sammanhangen. Sakta men säkert har jag insett att nästan all den kunskap och kompetens som finns här, är tillgänglig även för mig. Så länge jag låter all min egen kunskap och kompetens vara tillgänglig i samma utsträckning.
Ofta används begreppet ”Bubblan” för att beskriva den här gruppen. Det är en heltokig beteckning eftersom den indikerar att inte alla skulle vara välkomna. Min erfarenhet är den rakt motsatta.
Dessutom upplever jag att Bubblan egentligen inte alls är någon fysisk grupp eller företeelse, utan snarare en inställning. En attityd, ett state of mind.
Growth mindset, brukar min belästa fru @itmamman kalla det. En attityd som handlar om att utveckla, förbättra och inkludera fler och fler i den tekno-sociala revolutionen.

SSWC
För mig blev det särskilt uppenbart en sensommarhelg 2009, då jag och ett par hundra andra samlades på en ö i Blekinge för den första upplagan av Sweden Social Web Camp, SSWC.
Jag såg hur hela den lilla ön förvandlades till ett enda kraftfält där idéer, kunskap, kontakter och handlingskraft korsbefruktades – och att alla som ville fick komma till tals. Alla.
Det var som en drivbänk. Med turboaggregat. Själv åkte jag därifrån hyperstimulerad, med hjärnan kokande av nya idéer. Det var jag långt ifrån ensam om.
Detta vill vi återskapa på Lindholmen den 18-20 mars. En drivbänk. Med turboaggregat. Hjärnor som kokar nya idéer. Kontakter som knyts, människor som växer och utvecklas.
Det kommer att bli fantastiskt kul.
Jag längtar redan.

Stellan Löfving är egen företagare och driver bland annat nyhetstjänsten Foodwire. Han sitter i styrelsen för föreningen som driver WebCoast-projektet och är ansvarig för program och administration.

driftig.nu berättar om WebCoast

Idag lyfter det webbaserade affärsnätverket Driftig.nu temat webb i sitt nyhetsbrev. De uppmärksammar WebCoast i sitt nyhetsbrev. Det är vi mycket glada för. Nyhetsbrevet når 10 000 personer. Affärsnätverket har ungefär 20 000 unika besökare och 70 000 sidvisningar per månad.

Så nu hälsar vi gladeligen Driftig.nus läsare välkomna till oss!

/@MikuMaria

Framgångsfaktorer för en lyckad konferens

Vi som gör WebCoast vill göra den allra bästa konferensen för er som kommer. Därför frågade vi efter hur en riktigt lyckad konferens är bland människor på Facebook och Twitter. Så här sa de.

Att alla som har något att säga ges chansen, inte bara de som brukar höras.
(Pernilla Näsfors @pernillan)

Gott om mingeltid, fräsch och tillräcklig mat och frukt, blandning av innehåll, ingen trängsel.
(Anna Hass @glimra)

Att det finns frukost på morgonen när man kommer förhöjer definitivt upplevelsen.
(Hanna Metsis @HMetsis)

Att alla som vill kan och får delta på lika villkor.
(Anders Sporring @anderssporring)

Nya former av möten med dialog med deltagarna.
(Klimatsalong @klimatsalong)

Att man går därifrån med mer kunskap än innan.
(Linn Grubbström @linnkatarina)

Att det är deltagarinvolverat från start.
(Karina Ajaxon @lillmacho)

Namnskyltar på alla.
(Katinka Bille @katinkabille)

Att man har med sig en verktygslåda när man går hem. Så att man har nytta av konferensen.
(Susanne Rittedal)

Håller du med? Vill du lägga till något mer?
Lägg gärna till dina framgångsfaktorer för en riktigt lyckad konferens genom att skriva i kommentarsfälten här under.

/@MikuMaria

Vill du bli mikrosponsor?

För dig som inte har de resurser som krävs för sponsorpaketen finns möjligheten att bli mikrosponsor till WebCoast. Då betalar du helt enkelt in 1.250 kr (1.000 kr plus moms) till vårt bankgiro 713-4653. Då får du ett kvitto av oss samt en badge att sätta på din sajt för att visa att du stöttar WebCoast.

Har du frågor kring detta? Kontakta Stellan Löfving, stellan(at)webcoast.se.

Awoque – Bronssponsor

awoque grundades augusti 2010. Paul Williams och jag, Victoria Ahlén, har jobbat i parallella IT-bolag/projekt under 7 års tid och kände att nu vill göra det gemensamt i ett bolag. Jag har själv jobbat med IT sedan 2000 och tog examen 1998 med en Bachelors of Science in Electronic Media och har nu bloggat i ca 1,5 år. Paul var med och satte internet på tågen med Icomera och har jobbat med stora kunder som t ex Pepsi.

Vi sponsrar WebCoast som bronzsponsor därför att vi vill vara med och sätta Västsverige på kartan som stället där vi kan sociala medier. Här har vi chansen att enas under en flagg och skapa ett stort nätverk som jobbar på en gemensam vision och som stärker alla våra enskilda varumärken.

Hur kommunicerar ni på internet?
– Vi vill kommunicera som vi är som personer – öppet, ärligt, rakt och proffsigt med glimten i ögat. awoque finns på Twitter, YouTube och på vår blogg/hemsida awoque, LinkedIn och Flickr. Vi kommer lansera oss på Facebook under februari månad.


Vad vill ni prata om på WebCoast?
– awoque vill hjälpa sina kunder bygga sitt varumärke online genom att nyttja sociala medier för ”social good”/CSR. Varför är passion så viktigt online?

Vad vill ni lyssna på och veta mer om på WebCoast?
– Nya trender, framgångsexempel, tekniktips. Framförallt passa på att diskutera med de andra deltagarna om utmaningar som hur vi ska skapa fler gemensamma standarder för att mäta framgång online och andra hållpunkter som gör att vi gemensamt bygger upp vår bransch. Hur sätter vi Sverige på kartan?! Hur kan vi få fler företag att använda social media for social good?

awoque är stolta bronzsponsorer och Victoria har bloggat om WebCoast här

/@MikuMaria

Ladda ned WebCoast-appen!

Ladda ner WebCoast-appen och få snabb och enkel tillgång till bland annat programmet. Du kan exempelvis spara ned ditt eget schema för helgen! Appen finns för båda iOS och Android i respektive App Store.

  • Tillgänglig på App Store
  • Hämta på Google Play
WebCoast Appen