Cross-channel, multi-channel och omni-channel. E-handel, m-handel, ja begreppen är många när något är så på tapeten som shoppingen på nätet. Det är ett återkommande ämne på gridden och kanske ska du hålla en session på ämnet i år? Lite inspiration får vi av Judith Wolst på SIME-bloggen som levererar 5 trender inför 2014:
1) Big data
För e-handlaren är all information om kunden själva hjärtat i verksamheten, men 2014 ä året de kommer få börja slåss med fler företag om talangerna som kan analysera data. Den ultimata kandidaten är en blandning av säljare, marknadsförare och datanörd, och kanske inte helt enkel att hitta…
2) Content går från att vara kung till president (d.v.s. får riktig makt)
2014 är det högkvalitativt, SEO-vänligt och engagerande innehåll som gäller för e-handlarna. Att det finns pengar i det exklusiva materialet, såväl text som bild och video, blir ännu tydligare.
3) Cross-channel
Nu är det mer än ett modeord. Sömlös surf och shopping oavsett plattform ska vara en självklarhet och det kommer investeras i tekniken, dock kräver det en rejäl budget. Glappet i användarupplevelse hos den lilla respektive stora e-handeln kommer öka.
4) Mobila betalterminaler i butiker
Mobila betalterminaler är inte längre bara små butikers sätt att ta betalt med kort, t.ex. via iZettle. Nu börjar butiker utrusta säljarna med egna terminaler så de kan ta betalt utan att behöva ta med kunden till disken, och det är Apple som visar vägen.
5) Rejäl ökning av antal webbutiker
Kostnaden för att starta e-handel har sjunkit och därmed ger sig fler in i leken. Lösningar som Shopify, WooCommerce och Tictail gör det möjligt, så utmaningen kommer inte att sitta i tekniken utan snarare att få kunder utan att betala för mycket för dem.
Bonus thought on Facebook commerce
Och en liten bonus, 2014 blir antagligen året då Facebook på allvar vill få fart på F-handel. Hur det går kan vi bara spekulera i…