Navigation

Utvecklar kunskap och nytta!

Syskonen Anna-Carin och Carl Carnebro driver Stockholmsbaserade Webbevakning tillsammans och var de som köpte de allra första biljetterna till WebCoast!

Twitteralias är @socialwebb_se i första hand. Anna-Carin twittrar gärna på @carnebro medan brorsan twittrar mer sparsmakat på @carlcarnebro

Webbevakning.se och socialwebb.se är våra sajter.

Hur kommunicerar ni på internet?
Om man syftar på kanaler så använder vi mycket mejl, våra egna bloggar, en del Facebook och lite twitter för företagets räkning. Vi är också aktiva inom olika nätverk och grupper på nätet. Internt blir det mycket msn, nästan lite old-school sådär. Anna-Carin twittrar och bloggar utanför yrkesrollen också.

Om vi inte pratar kanaler utan vad vi pratar om och varför blir svaret ett annat. På vår blogg socialwebb.se vänder vi oss till de företag och organisationer som är nyfikna på eller precis har börjat med sociala medier, för att på ett enkelt och konkret sätt visa på hur man kan tänka och göra. Ibland är det enkla det svåraste, så det är en utmaning men vi får mycket uppskattning. Vi tar gärna in gästbloggare med konkreta exempel och intressanta åsikter.

Vi och många andra pratar också om varför, vad och hur man ska kommunicera på webben. Vår affärsidé är att driva och utveckla företags webbnärvaro, både 1.0 och 2.0, och för att göra det på bästa sätt behöver man både veta varför och hur. Det vill vi förmedla. Ja, ibland nästan missionera – det blir lätt så när man brinner för ett ämne.

Vad vill ni prata om och lära ut till andra på Webcoast?
Vi pratar gärna med andra om hur vi tillsammans kan göra det som är, eller i alla fall känns, abstrakt lite mer konkret när det gäller social media. Vi märker hos våra kunder att det är viktigt att det blir konkret för att det ska fungera.

Vi vill också gärna diskutera och samtala om hur man kommunicerar, inte tekniskt, utan rent kommunikativt. Tonalitet, tilltal, målgruppsanpassning? Vad fungerar, och för vem? Här har vi en del erfarenhet men vill gärna ta del av andras lärdomar, tankar och erfarenheter. Det handlar ju inte bara om att sätta upp ett konto eller finnas i olika kanaler, utan om att kommunikationen ska fungera och nå fram till dem man vill nå.

En annan del som vi är intresserade av och som vi ofta stöter på är organisationers utveckling och företagskultur kopplat till sociala medier och de värderingar det innebär. Inte sällan är kunskapsnivån varierande, och det finns stora glapp mellan ledning och medarbetare, och även sinsemellan medarbetare. Hur gör vi för att få med alla på tåget? Vad hände med ledarskapet?

Vad vill ni lyssna på och veta mer om av andra deltagare?
Vi pratar själva mycket om mjuka värden, innehåll och kommunikation och självklart tar vi gärna del av det. Annars gärna tekniska nyheter och trendspaningar, mätbarhet i sociala medier, nya spännande tjänster och företag. Alltid intressant med case också, konkreta exempel att inspireras av.

Vi ser fram emot att mingla och nätverka, träffa en del bekanta ansikten IRL och lära känna ännu fler hittills okända personer! Vår erfarenhet från liknande arrangemang är att det kommer så mycket gott och fruktbart ur den här typen av möten: nya kontakter, nya affärer, nya samarbeten och nya idéer. För att inte tala om inspiration!

Webb: www.webbevakning.se
Blogg: blogg.webbevakning.se
Social media: socialwebb.se

av Maria Gustafsson, @MikuMaria

Ladda ned WebCoast-appen!

Ladda ner WebCoast-appen och få snabb och enkel tillgång till bland annat programmet. Du kan exempelvis spara ned ditt eget schema för helgen! Appen finns för båda iOS och Android i respektive App Store.

  • Tillgänglig på App Store
  • Hämta på Google Play
WebCoast Appen