Ingen av oss 7 i rummet hade en aning om vad det var sessionen skulle handla om. I rum Oderland fick vi diskutera hur en app kan bli en bekväm och miljövänlig transportlösning.
Vi fick en introduktion: digital konsumtion har blivit accepterat som ihopsytt och bundlat. Men fysisk konsumtion som t.ex. kollektivtrafik, egen bil eller hyrbil är egna och separata kanaler. Användare av UbiGo hjälps åt att utnyttja resurser på bästa sätt. Till skillnad från liknande lösningar kring cirkulärekonomi har man inte utgått från en sakfråga, t.ex. minska koldioxidutsläpp, utan användaren och dess behov.
UbiGo har kommit ur Vinnova-projektet Go:Smart med 17 företag och organisationer, bl.a. Göteborgs stad och Volvo.
Hushåll kan prenumerera på en ”mängd” bil eller kollektivtrafik, och ta med sin ”pott” varje månad. Appen samlar olika färdmedel som bil, buss, spårvagn och cykel, och du får poäng om du väljer mer miljövänliga transportmedel. Ett genomsnittsabonnemang kostar ca 2500 för ett hushåll. Men vad är utmaningarna? Bekvämlighetsfrågan, tyckte en av deltagarna, avstånd till bilpool till exempel. Men det är en stor vinning om du t.ex. slipper ansluta till en massa olika biljettsystem, påpekade en annan. De flesta var överens om att om det här ska slå behöver man kunna presentera många olika scenarion för att visa hur mångsidig en sådan här lösning är.