Sedan tio år har vi använt nätet på riktigt. På riktigt nyttjat informationen. Vi söker, vi finner, vi använder informationen och sprider kunskaper. Vi går till läkaren och talar om vilken diagnos vi har och vilket recept vi vill ha utskrivet. Inte för att läkarens kunskap och bedömning inte behövs utan för att informationen finns tillgänglig. Vi köper bil och vet mer om bilens alla finesser och egenskaper än personen som säljer den. Varför? För att informationen finns tillgänglig.
Vi samlar gärna in informationen innan och skapar oss en bild av vad som finns på marknaden. Vår beslutsprocess (eller köpprocess) ser ut på samma sätt som alltid men vi gör hellre research genom att samla information och fråga efter referenser i vår närhet än hos säljare som tillhandahåller produkterna/tjänsterna. Vårt beteende har ändrats. För att informationen finns tillgänglig. I sista ändan så har vi till och med bestämt hos vem vi vill handla, valt ut 2-3 leverantörer. Kontaktar dem för att fråga varför skall jag välja dig, vilken rabatt får jag hos dig?
Som företag så känns det då vettigt att tillhandahålla information om de produkter/tjänster som företaget erbjuder marknaden, i alla delar av den köpprocess som kunderna går igenom. Om kunderna vill ha information i alla olika stadier i en beslutsprocess så kan det ju vara en poäng i att ge kunderna den. Allt från uppmärksamhet (awarness) till vilket problem produkten/tjänsten löser (interest), vilket behov som uppfylls (consideration/desire) till call-to-action (intent) innan troligtvis kunden gärna överväger köp (evaluation) och handlar. Förstås i fler kanaler än nätet men i dag är det där det börjar.
Kommer du dela med dig av hur ni gör på ditt företag med att sprida information på WebCoast 2015? Vi vill gärna lyssna. Hur bygger ditt företag trovärdighet hos era kunder och blivande kunder? Vi kommer gärna på sessionen och diskuterar tillsammans. Så anmäl dig idag – köp din biljett innan den tar slut. Endast en begränsat antal. Välkommen!
Text: Malin Friis-Liby Bild: ”New marketing and sales funnel by Steve Patrizi