Ett trendigt begrepp, men vad ska vi göra med de stora datamängderna? Logistikprofessor PO Arnäs samlade intresserade åhörare i Visualisera Arena för att klargöra frågetecken kring Big data (utöver att det inte bara är bokstäverna som är större än annars…)
Jawbone märkte att deras användare i ett område i Kalifornien plötslig vaknade samtidigt. Där uppstod data som visade sig relatera till att det varit en jordbävning. Visualiserad data kring sjöfartsrutter på artonhundratalet ritar upp en världskarta. Big datas tre v; Volume, Variety, Velocity och Varacity hjälper till att definiera begreppet.
Så inleds föreläsningen. Parallellt med PO:S dragning ser vi ytterligare två skärmar, där publiken tittar på publika dataytor, från Londons tunnelbana respektive foton tagna i London uppdelat på invånare och turister!
Enkla wins med big data: det man gör kan man ändå göra bättre. Lär känna din marknad, hitta små målgrupper. Använd data för merförsäljning och nya affärsmodeller. Apple förenklar nu för användare med sitt research kit, där man kan börja jobba med att samla data.
Utöver många exempel på hur big data används och vad det har för potential gick sessionen bitvis också över i diskussion. Hur TT-artiklar kan automatgenereras från företagens årsredovisningar, och lite skrämmande kartläggningar som vi själva tillåter genom att godkänna villkor med snabba knapptryck eftersom vi vill använda bekväma och digitala tjänster.
”Orwell var en mes!” säger PO, och syftar på att big data ännu är i sin linda.